PSYCHOSOCIÁLNÍ KRIZOVÁ POMOC

ANOTACE 2019

PSYCHOSOCIÁLNÍ KRIZOVÁ POMOC představuje mezioborový přístup k připravenosti lidí, obcí a organizací na neštěstí a ke zvládání důsledků neštěstí. Na bakalářské úrovni zdůrazňuje souvislosti přímého kontaktu.    

Student/ka porozumí: postojovému a legislativnímu rámci a antropologickým a hodnotovým východiskům pomáhání po neštěstí včetně důrazu na společenství a rozdílu mezi perspektivou odolnosti a zranitelnosti; terminologii krizí a neštěstí spolu s odlišnými resortními významy a důrazy (včetně odlišnosti emoční krize a krize v bezpečnostních souvislostech); typologii událostí; prvním občanským pomocím s důrazem na pomoc psychosociální a spirituální včetně rozdílu mezi první občanskou pomocí a krizovou intervencí; cílům a standardům psychosociální krizové pomoci a spolupráce včetně rychlého vyhodnocení pomoci; pojetí charakteristických adaptací (potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání) u sebe i druhých včetně porozumění, co je pomoc vycházející z potřeb a orientující se podle cílů;  vlastním postojům vůči neštěstí a vlastním možnostem občansky a odborně pomáhat.

Výstupy předmětu: znalosti tématu včetně terminologie spolu s kritickým mezioborovým nadhledem; dovednosti reflektovat vlastní postoje vůči neštěstí a vůči pomáhání v souvislostech neštěstí; povzbuzení postoje občanské zodpovědnosti za sebe a druhé v souvislostech neštěstí. 

Studenti průběžně plní zadané úkoly prokazující cílové způsobilosti kurzu. 
Kontrola probíhá prostřednictvím prezentovaných úkolů ve výuce a průběžných testů. Předpokladem zkoušky je účast ve výuce (v případě kombinovaného studia 100%) a průběžně s/plněné úkoly. 

Úkoly ke splnění předmětu:

znalosti (ověřované případně znalostními testy: první občanské pomoci; standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce; bezpečnostní terminologie; resortní terminologie; krizové řízení ve státní gesci)

úkol do výuky: aplikace Mezinárodního humanitárního práva (Ženevské konvence) 

úkoly ke zkoušce: popis dovedností (popis situací a jednání v nich odpovídajících prvním občanským pomocím); sebeposouzení vlastních charakteristických adaptací v souvislostech krize anebo neštěstí; posouzení přiléhavosti pomoci na základě potřeb odhadovaných podle charakteristik události, času po ní a různé úrovně zasažení (skupiny zasažených).

PŘÍPRAVA NA TESTY

POP – STANDARDY – BEZPEČNOST. TERMINOLOGIE – RESORTNÍ A KŘ – DYNAMICKÉ POROZUMĚNÍ ČLOVĚKU

Dynamické porozumění člověku v jeho situaci: Kapitola 12.8 z Klinické psychologie (Baštecká, Mach a kol., 2015)

Bezpečnostní terminologie: Česká bezpečnostní terminologie (Zeman a kol., 2002 – v příloze); kapitoly Zájem, Moc, Konflikt, Hrozba a riziko, Důležité pojmy analýzy rizik a rovnice rizika, Krize, Sekuritizace

Resortní terminologie a krizové řízení: zákony 239 a 240/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o krizovém řízení 

ÚKOL DO VÝUKY

Zadání úkolu k aplikaci Mezinárodního humanitárního práva (úkol zpracujte před zkouškou)

PÍSEMNĚ zpracujte a pošlete na e-mail (jurackova.anna@gmail.com):

Najděte článek o ozbrojeném konfliktu z posledních 5 - 10 let. Určete, o jaký druh konfliktu dle mezinárodního humanitárního práva se jedná. 

Zamyslete se, jaké jsou důsledky dělení podle druhu konfliktu pro ochranu civilistů, žen, dětí, potažmo duchovenstva, zdravotníků nebo civilní obrany. Popište, zda v konfliktu nacházíte užití nebo porušení principů mezinárodního humanitárního práva.

PŘÍPRAVA NA ZKOUŠKU

1. První občanské pomoci (podklad Standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce + První psychická pomoc WHO)

PÍSEMNĚ A PŘEDEM zaznamenejte běžné reálné a konkrétní situace, v nichž byste mohli uplatnit anebo jste uplatnili první občanské pomoci; tyto zkušenosti a výsledky pozorování přineste na zkoušku.

2. Dynamické porozumění člověku v jeho situaci (podklad kap. 12.8 z Klinické psychologie)

PÍSEMNĚ A PŘEDEM vyhodnoťte vlastní potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání vztažené ke konkrétní (nepříznivé) události; přineste na zkoušku.

 

3. Souřadnice pro návrhy přiléhavé pomoci (podklad Standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce nebo kniha Psychosociální krizová spolupráce)

Má-li být pomoc přiléhavá, orientuje se podle potřeb lidí (a také podle hodnot a až poté podle dostupných zdrojů). Potřeby lidí odhadujeme podle charakteristik události, času po události a skupin zasažených. 

Vyhledejte v novinách nebo na internetu konkrétní neštěstí

Zpracujte ho podle souřadnic pro vytváření návrhů pomoci po neštěstích (viz Standardy PsKPSp – charakteristiky události, čas po události zachycený ve zvoleném článku, skupiny zasažených vztažené k zachycenému času). 

Vyberte si jednu ze skupin zasažených a odhadněte její potřeby v daném čase po této konkrétní události.  

Na základě odhadnutých potřeb navrhněte přiléhavou pomoc. 

Vámi navrhnutou pomoc poměřte šifrovací mřížkou Standardů PsKPSp.

Toto vše zpracujte PÍSEMNĚ A PŘEDEM a přineste na zkoušku včetně článku, z něhož jste čerpali.

Vyučující 

PhDr. Bohumila Baštecká, Ph.D. 

Mgr. Anna Juráčková 

Mgr. Jiří Valenta